Yksi parhaista tavoista vaikuttaa ja saada viesti vahvasti perille on seminaarien pitäminen. Seminaarit saattavat kuulostaa jotenkin suurelta ja pelottavalta, mutta tosiasiassa seminaareja tulee kaikissa kokoluokissa ja aiheissa. Seminaarin ei tarvitse olla maailmanluokan ympäristökokous tai viisaiden poliitikkojen tapahtuma – se voi olla ihan vain pieni kymmenen hengen kauneustapahtuma tai kirjoista kiinnostuneiden kokoontuminen. Tärkeintä on se, että paikalle saadaan mahdollisimman monta samasta asiasta kiinnostunutta, ja heille saadaan jaettua uutta, mielenkiintoista tietoa heidän mieliaiheestaan. Seminaarissa on tarkoitus oppia ja jakaa tietoutta, ja sinäkin voit pitää sellaisen! Lue tästä artikkelista, miksi seminaarit ovat oiva tapa vaikuttaa, ja kannattaisiko sinun järjestää oma seminaari – tai ehkäpä osallistua sellaiseen.
Sinäkin voit järjestää oman seminaarin
Seminaarin pitämiseen ei vaadita paljon – periaatteessa vain kaikkia osallistujia jotenkin kiinnostava aihe, kuten nuorten vaatteet, ja jokin uusi ja perehdyttävä tietämys tai uuden opetus näistä riittää. Seminaarin pääasiallisena tarkoituksena on jakaa tietoutta, ja jos koet olevasi jonkin alan ekspertti, sinäkin voit järjestää seminaarin! Näin jaat jaettua tietouttasi muillekin, ja joku voi saada tietoudestasi todella paljon irti. Sinulla ei edes tarvitse olla alan koulutusta – osaaminen riittää. Jos siis olet vaikkapa erittäin kokenut meikkaaja, ja sinulla on tietoutta aiheesta parinkymmenen vuoden ajalta, olet täysin pätevä vetämään omaa seminaariasi.
Seminaarin vetäjän on oltava hyvä puhuja
Seminaarin muoto on vapaa – se voi sisältää digitaalista sisältöä ja ehkäpä tekemistä, mutta tärkein osa on tietenkin puhuminen. Seminaarin vetäjän on tunnettava aiheensa yksityiskohtaisesti, ja osattava puhua niin, että puhe jää mieleen ja kiinnostaa. Näin seminaariin osallistujille jää hyvä mieli, he ovat kiinnostuneita ja ehkäpä tulevat uudelleenkin. Hyvä puhuja puhuu kovaa, selkeästi ja asiantuntevasti.
Puhumisen lisäksi seminaariin kannattaa tosiaan sijoittaa myös konkreettista tekemistä. Meikkiseminaarin vetäjä voi esimerkiksi tehostaa viestiään tuomalla mukaan oikeita meikkituotteita, ja ehkäpä jopa tekemällä joillekin osallistujista muodonmuutoksen osallistujien silmien alla. Tällöin viestin perille saamiseksi on käytetty erilaisia tehokeinoja, ja näiden yhdistelmä jää kävijöille varmasti mieleen.
Seminaarin sisältöön ja rakenteeseen vaikuttaa tietenkin moni asia – se, mistä seminaarissa puhutaan ja se, kuinka paljon väkeä on tulossa, ovat tietenkin suurimpia vaikuttavia seikkoja. Kymmenen hengen tuote-esittelyyn voi rakentaa aivan erilaisen ohjelman kuin vaikkapa tuhannnen hengen ilmastoseminaariin.
Webinaari on moderni seminaari
Seminaarin järjestäminen voi olla järjestäjälle työlästä – sille täytyy varata tilat, ja osallistujiakin olisi hyvä kestitä jollakin tavoin. Jos tämä tuntuu kovin työläältä, mutta seminaarin järjestäminen kiinnostaisi tästä huolimatta, on moderni aika tarjonnut tähän oivan ratkaisun – nimittäin webinaarit. Webinaari on moderni, täysin verkossa tapahtuva seminaari. Siinä seminaarin asiat puhutaan halki webbikameran välityksellä. Yleisö voi siis osallistua webinaariin mistä päin tahansa, ja kuunnella asiat mukavasti suoraan kotoaan. Tämä saattaa olla mukavampi ratkaisu niin seminaarin järjestäjälle, kuin osallistujillekin. Voit viskata kiristävät solmiot ja epämukavat korkkarit nurkkaan, ja löhöillä webinaarin ajan vaikkapa kotisohvalla. Tällöin seminaarilla on sama efekti, mutta sinulla on mukavammat oltavat! Jos siis seminaarin järjestäminen yhtään kiinnostaa sinua, webinaari on todellakin ajattelemisen ja toteutuksen arvoinen ajatus!